varje dag är en bra dag

Jahoopp då sitter man här, för en timma sen lämnades betygen in som ska följa mig till graven.
Ibland kan jag känna att jag skulle ha kämpat hårdare, eller åtminstånde ha kämpat alls. Varför gjorde jag inte uppgifterna i tid? Plugga till det där provet? eller varför kunde jag inte stänga in känslorna och bara varit trevlig mot den där läraren?

Men man får inte tänka så.

När det gått en tid glömmer man de små detaljerna, man glömmer känslorna och man glömmer omständigheterna. Man kan inte sätta sig in i hur man kände då, hur man mådde eller hur man tänkte.

Det är alltid lätt vara efterklok och tycka en massa saker, man ångrar saker man gjorde fel, felfelfel..
men man får inte tänka så.

Jag ville att det skulle gå bra på provet, nu kanske det inte gick så bra men jag gjorde mitt bästa utefter den situation jag var i då.

Det finns tre stycken lägen


Nu
sen

Om man hela tiden försöker leva i "Dået" genom att man jämt går och tänker på ?varför gjorde jag så ? Hur kunde jag vara så dum ? Jag önskar jag tänkt annorlunda ." Gör man så straffar man hela tiden sig själv, man sänker sin självkänsla och man kommer hela tiden få en större ångest inför stora beslut.

Om jag istället för försöker leva sen, "Om jag gör så här nu hur blir det så sen? ?vad spelar det för roll om jag inte mår bra nu, det blir bra sen" "Jag gör det sen" Hur ska det bli sen??!" Om jag istället ständigt tänker så, ständigt orolig för vad som ska hända då kommer jag aldrig kunna slappna av och faktiskt njuta av det jag har.

Lev istället nu, Så var det då, nu är det så här och hur det blir sen ja det kommer jag märka då. Risken är väldigt stor att man hamnar i ett "då och sen tänkande" man glömmer helt bort nuet, det man faktiskt har.

Ge gärnet! Låt inte blyghet, rädsla eller andra människors tyckande stoppa dig från att göra saker du egentligen vill göra.

För dået finns inte, sen finns inte heller, nuet är det enda vi har, så ta tillvara på det.


Kommentarer
Postat av: Linnea

Och när man vaknar ska man tänka: "idag blir en bra dag". Som du säger, tänker man hela tiden frammåt eller hur det var igår får man en jobbig klump i magen.

2007-06-01 @ 19:47:54
URL: http://linnea07.blogg.se
Postat av: amanda

Sjukt bra! Håller med till 100%!

2007-06-04 @ 09:59:25
URL: http://amandarangemo.blogg.se
Postat av: Linnéa

"Lär av gårdagen, dröm om
framtiden, men lev i nuet."

2007-06-04 @ 21:23:58
URL: http://livetsrikedom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0